ΚΕΝΤΡΑ ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗΣ ΠΟΛΙΤΩΝ (ΚΕΠ)

  • Άρθρο 31 του Ν. 3013/2002, (ΦΕΚ102/Α΄), όπως τροποποιήθηκε με την παρ. 5 του άρθρου 11 του Ν. 3146/2003 (ΦΕΚ 125/Α΄).

Αποστολή των ΚΕΠ είναι η παροχή διοικητικών πληροφοριών και η διεκπεραίωση υποθέσεων των πολιτών ή και των επιχειρήσεων, από την υποβολή της αίτησης μέχρι την έκδοση της τελικής πράξης, σε συνεργασία με τις καθ’ ύλην αρμόδιες υπηρεσίες.
Τα ΚΕΠ συνιστώνται και λειτουργούν στις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις, στις Ενιαίες Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις, στους Δήμους και στις Κοινότητες.
Σήμερα λειτουργούν περίπου 1035 ΚΕΠ σε όλη τη χώρα. Λειτουργεί, επίσης, ΚΕΠ στο Υπουργείο Εξωτερικών (Ακαδημίας 3) και η ηλεκτρονική πλατφόρμα των ΚΕΠ έχει συνδεθεί με 22 Προξενεία της Χώρας στο Εξωτερικό, για την εξυπηρέτηση των αποδήμων Ελλήνων.
Ειδικότερα τα ΚΕΠ έχουν ως έργο:
- Να ενημερώνουν και να πληροφορούν τους πολίτες για τις ενέργειες που απαιτούνται για τη διεκ-περαίωση διοικητικών υποθέσεων.
- Να παραλαμβάνουν αιτήσεις πολιτών για τη διεκπεραίωση υποθέσεών τους από τις δημόσιες υπηρεσίες και να καταχωρούν τα σχετικά στοιχεία σε ειδικό πρωτόκολλο. Επίσης, να διαθέτουν έντυπα αιτήσεων για διευκόλυνση των πολιτών.
- Να ελέγχουν την πληρότητα των αιτήσεων που υποβάλλουν οι πολίτες και σε περίπτωση, που για την διεκπεραίωση μιας υπόθεσης απαιτούνται δικαιολογητικά, τα οποία δεν υποβάλλονται μαζί με την αί-τηση, να τα αναζητούν και να τα παραλαμβάνουν με οποιονδήποτε πρόσφορο τρόπο από τις αρμόδιες υπηρεσίες, μετά από σχετική εξουσιοδότηση των πολιτών.
- Να διαβιβάζουν πλήρεις τους φακέλους των υποθέσεων των πολιτών στην αρμόδια για την διεκ-περαίωσή τους υπηρεσία με οποιονδήποτε πρόσφορο τρόπο.
- Να παρέχουν υπηρεσίες επικύρωσης διοικητικών εγγράφων, θεώρησης γνησίου υπογραφής, χο-ρήγησης παραβόλων, κινητών επισήμων και υπεύθυνων δηλώσεων.
Τα ΚΕΠ διεκπεραιώνουν χίλιες (1.000), περίπου, διαφορετικές διαδικασίες. Είκοσι πέντε (25), περίπου, από αυτές διεκπεραιώνονται με σύστημα on- line.
Το ωράριο των περισσότερων ΚΕΠ είναι πρωί και απόγευμα και το Σάββατο 8-2.
Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να ενημερωθούν για τα ΚΕΠ στο δικτυακό τόπο των ΚΕΠ που είναι www.kep.gov.gr, ή στη Διεύθυνση Οργάνωσης και Λειτουργίας ΚΕΠ της Γενικής Γραμματείας Δημό-σιας Διοίκησης & Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του Υπουργείου Εσωτερικών Δημόσιας Διοίκησης & Αποκέντρωσης, στη διεύθυνση Β. Σοφίας 15- 106 74, Αθήνα,τηλ.210-3393151,3393239, 3393226.
Για οποιαδήποτε πληροφορία μπορείτε, επίσης, να τηλεφωνήσετε στο τηλεφωνικό Κέντρο Διοικητικών Πληροφοριών: 1564, που λειτουργεί 24 ώρες, επτά ημέρες την εβδομάδα.

ΩΡΑΡΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ

  • Άρθρο 1 του Ν. 1157/1981 (ΦΕΚ 126/Α΄). Απόφαση Υπουργού ΕΣΔΔΑ ΔΙΑΔΠ/Γ2γ/1692/27-6-06 (ΦΕΚ 769/Β΄).

Το ωράριο εργασίας στις δημόσιες υπηρεσίες και τα Ν.Π.Δ.Δ.
Στις δημόσιες υπηρεσίες και τα Ν.Π.Δ.Δ. υπάρχουν δύο ωράρια εργασίας:
Α) Το πρώτο ωράριο με ώρα προσέλευσης στις 07.30π.μ. και αποχώρησης στις 15.00μ.μ.
Β) Το δεύτερο ωράριο με ώρα προσέλευσης στις 09.00π.μ. και αποχώρησης στις 16.30μ.μ.
Εξαιρέσεις από το ωράριο εργασίας
Από το παραπάνω ωράριο εργασίας εξαιρούνται: α) τα ΚΕΠ (για τα οποία ισχύει η υπουργική απόφαση ΔΙΑΔΠ/Γ2γ/οικ24842/2005-ΦΕΚ 1744/Β΄), β) τα κέντρα υγείας και οι υπηρεσίες υγείας των οργανισμών κοινωνικής ασφάλισης, τα νοσηλευτικά ιδρύματα του ΕΣΥ, τα κέντρα υγείας και τα ειδικά κέντρα υγείας του ΕΣΥ, τα εξωτερικά ιατρεία, τα πολυδύναμα ιατρεία, καθώς και οι λοιποί φο-ρείς που συνδέονται με το ΕΣΥ, γ) τα ιδρύματα της Ανώτατης Εκπαίδευσης και τα σχολεία των λοι-πών βαθμίδων της δημόσιας εκπαίδευσης και τέλος, δ) η Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος.
Επίσης, εξαιρούνται οι υπάλληλοι που απασχολούνται σε φυλακές εργασίας (βάρδιες) του Εθνικού Τυπογραφείου, της Κρυπτογραφικής Υπηρεσίας του Υπουργείου Εξωτερικών, καθώς και οι υπάλληλοι του κλάδου οδηγών αυτοκινήτων της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών, που απα-σχολούνται σε φυλακές εργασίας (βάρδιες).
Οι ώρες υποδοχής του κοινού
Η είσοδος του κοινού στις περισσότερες δημόσιες υπηρεσίες, τα Ν.Π.Δ.Δ. και τους Ο.Τ.Α. α΄ και β΄ βαθμού επιτρέπεται από 09.00π.μ. έως 15.00μ.μ. κάθε εργάσιμη ημέρα.
Σε ορισμένες υπηρεσίες ισχύει περιορισμένο ωράριο κοινού, δηλαδή από 12.00 έως 14.30μ.μ.
Η είσοδος του κοινού στα γραφεία πρωτοκόλλου και στα Γραφεία Υποδοχής Πολιτών επι-τρέπεται από 07.30π.μ. έως 15.00μ.μ. κάθε εργάσιμη ημέρα
Ειδικότερες ρυθμίσεις που καθιερώνουν περισσότερες ώρες εισόδου του κοινού την ημέρα, εξακολουθούν να ισχύουν.
Ειδικά, για τις Δημόσιες Οικονομικές Υπηρεσίας (Δ.Ο.Υ.) και τις δημόσιες διαχειρίσεις, το πέρας εισόδου του κοινού ορίζεται στις 14.00μ.μ., χωρίς να θίγεται η καθορισμένη ώρα έναρξης εισόδου του κοινού, που ισχύει σήμερα.
Εξαιρέσεις από τις ώρες υποδοχής του κοινού
Οι παραπάνω ρυθμίσεις δεν ισχύουν για τα Γραφεία Υπουργών, Υφυπουργών, Προέδρων Διοικητικών Συμβουλίων, Διοικητών και Υποδιοικητικών Ν.Π.Δ.Δ., καθώς και για την Κεντρική Υπηρεσία των Υπουργείων Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών, για τα οποία ισχύουν οι ειδικά καθο-ριζόμενες από αυτά, ημέρες και ώρες υποδοχής του κοινού.
Οι αργίες και ημιαργίες
Οι ημέρες αργίας για όσους εργάζονται στο Δημόσιο είναι:
Η 25η Μαρτίου.
Η 28η Οκτωβρίου.
Η 1η Ιανουαρίου.
Τα Θεοφάνεια (6η Ιανουαρίου)
Η Καθαρή Δευτέρα.
Η Μ. Παρασκευή.
Το Μ. Σάββατο.
Η δεύτερη ημέρα των Χριστουγέννων.
Η δεύτερη ημέρα του Πάσχα.
Η 1η Μαΐου.
Η ημέρα εορτής του Αγίου Πνεύματος (Δευτέρα της Πεντηκοστής).
Η ημέρα εορτής της Κοιμήσεως της Θεοτόκου (15 Αυγούστου).
Για ορισμένους κλάδους του δημοσίου ορίζονται και άλλες ημέρες αργίας όπως π.χ. των Τριών Ιεραρχών (30 Ιανουαρίου) για τους εκπαιδευτικούς λειτουργούς και η 17η Νοεμβρίου για όσους εργάζονται στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα και στις ανώτερες σχολές.
Οι ημέρες ημιαργίας είναι:
Η παραμονή των Χριστουγέννων και
Η παραμονή του Νέου ΄Ετους.
Στις ημιαργίες οι υπηρεσίες κλείνουν νωρίτερα κατά δύο (2) ώρες.

ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΚΑΚΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ

Σε περιπτώσεις κακοδιοίκησης ή σε περιπτώσεις που οι πολίτες εκτιμούν ότι δεν εξυπηρετή-θηκαν ή ότι δεν τηρήθηκαν οι προβλεπόμενες νόμιμες διαδικασίες κατά τη συναλλαγή τους με το Δημόσιο ή ότι δεν διεκπεραιώθηκε η υπόθεσή τους, μπορούν να απευθύνονται με αίτησή τους στις ακόλουθες υπηρεσίες:
1. Στη Δ/νση Σχέσεων Κράτους – Πολίτη (ΔΙΣΚΠΟ) του ΥΠΕΣΔΔΑ-ΓΓΔΔ &ΗΔ
Η ΔΙΣΚΠΟ είναι Υπηρεσία της Γενικής Γραμματείας Δημόσιας Διοίκησης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του Υπουργείου Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, αρμόδια για τη διαμόρφωση, το σχεδιασμό και την εφαρμογή προγραμμάτων πληροφόρησης των πολι-τών, στο πλαίσιο της προσπάθειας περιορισμού της γραφειοκρατίας, της καλύτερης και ταχύτερης εξυπηρέτησης του πολίτη, καθώς και της ενίσχυσης της διαφάνειας των διοικητικών πράξεων. Μεσολαβεί στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, για την απεμπλοκή των υποθέσεων των πολιτών και μεριμνά για την εφαρμογή του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας, όπως ισχύει.
Στοιχεία επικοινωνίας
Ηλεκτρ. Δ/νση: http://www.gspa.gr
Ταχ. Δ/νση: Βας. Σοφίας 15, 106 74 Αθήνα
Τηλ.: 210 -3393101-4, 3393106, 3393108, 3393115, 3393113, 3393195, 3393102
Φαξ: 210 3393100
Ε- mail: ypesdda@gspa.gr
2. Στο Συνήγορο του Πολίτη
Ο Συνήγορος του Πολίτη, (N. 2477/1997 – ΦΕΚ 59/Α΄ και N. 3094/03- ΦΕΚ10/Α΄) είναι Ανε-ξάρτητη Διοικητική Αρχή που ερευνά- έπειτα από απλή αίτηση πολίτη ή νομικού προσώπου – ατομικές διοικητικές πράξεις ή παραλείψεις ή υλικές ενέργειες οργάνων των δημοσίων υπηρεσιών που παραβιάζουν τα δικαιώματά τους ή προσβάλλουν τα νόμιμα συμφέροντά τους. Με το πέρας της έρευνας συντάσσεται πόρισμα, το οποίο γνωστοποιείται στην αρμόδια υπηρεσία, στον οικείο Υπουργό και στον ενδιαφερόμενο πολίτη.
Ο Συνήγορος του Πολίτη έχει ως αποστολή τη διαμεσολάβηση μεταξύ των πολιτών και των δημοσίων υπηρεσιών, των Ο.Τ.Α. α΄ και β΄ βαθμού, των Ν.Π.Δ.Δ. και των Επιχειρήσεων Κοινής Ωφέλειας, για την προστασία των δικαιωμάτων τους, την καταπολέμηση της κακοδιοίκησης και την τήρηση της νομιμότητας.
Ο πολίτης, που θέλει να προσφύγει στο Συνήγορο του Πολίτη, πρέπει να υποβάλει ενυπό-γραφη αναφορά μέσα σε έξι (6) μήνες, από τότε που έλαβε γνώση των ενεργειών ή παραλείψεων για τις οποίες προσφεύγει.
Ο Συνήγορος του Πολίτη έχει, επίσης, ως αποστολή του την προστασία και προαγωγή των Δικαιωμάτων του Παιδιού. Την αποστολή αυτή έχει αναλάβει ο Κύκλος Δικαιωμάτων του Παιδιού.
Αναφορά μπορεί να υποβάλλει κάθε άμεσα ενδιαφερόμενος, δηλαδή παιδί, γονέας του, συγ-γενής του, καθώς και άλλα πρόσωπα που έχουν άμεση αντίληψη παραβίασης των δικαιωμάτων του παιδιού, όταν πράξεις ή παραλείψεις δημοσίων υπηρεσιών ή ιδιωτών (φυσικών ή νομικών προσώπων) προσβάλλουν τα δικαιώματα του παιδιού.
Στοιχεία επικοινωνίας
Ηλεκτρ. Δ/νση: http://www.synigoros.gr
Ταχ. Δ/νση: Σισίνη & Χ. Μέξη 5, 115 28 – Αθήνα
Τηλ. 210 7289600
Φαξ: 210 7292129
Ε-mail: communication@synigoros.gr, το οποίο είναι διαθέσιμο μόνο για πληροφόρηση του αιτούντος ως προς την έκβαση της υπόθεσής του.
3. Στα Ελεγκτικά Σώματα της Δημόσιας Διοίκησης και τα ειδικότερα στα όργανα εσωτερικού ελέγχου που λειτουργούν στις οικείες δημόσιες υπηρεσίες.
Η αναφορά προς τα Ελεγκτικά Σώματα πρέπει να είναι επώνυμη και υπογεγραμμένη και να υποβάλλεται αυτοπροσώπως, ταχυδρομικώς ή με τηλεομοιοτυπία (φαξ). Πρέπει, επίσης, να περι-λαμβάνει συνοπτική περιγραφή του προβλήματος, την εμπλεκόμενη δημόσια υπηρεσία, τις ενέρ-γειες που τυχόν έχουν προηγηθεί, το αποτέλεσμά τους και κάθε αποδεικτικό στοιχείο ή πληροφο-ρία που είναι χρήσιμη για τη διερεύνηση της υπόθεσης.
Τα Ελεγκτικά Σώματα συνιστούν όργανα εσωτερικού ελέγχου της Δημόσιας Διοίκησης και δεν υποχρεούνται να απαντούν σε αιτήματα πολιτών μέσα σε ορισμένο χρονικό διάστημα. Επομένως, δεν ελέγχονται για μη τήρηση προθεσμίας, για απάντηση σε αίτημα πολίτη.
Τα Ελεγκτικά Σώματα της Δημόσιας Διοίκησης είναι τα ακόλουθα:
- Γενικός Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης
Ο Γενικός Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης (Ν. 3074/2002- ΦΕΚ296/Α΄) αποτελεί θεσμό που ελέγχει καταγγελίες πολιτών, οι οποίες υποβάλλονται στο Γραφείο του, σχετικά με φαινόμενα κακοδιοίκησης στους φορείς του Δημοσίου (Υπουργεία, Περιφέρειες, Ο.Τ.Α. α΄ και β΄ βαθμού, ε-πιχειρήσεις αυτών, Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, Κρατικά Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου, κ.α.) και στα Σώματα Ελέγχου αυτών. Διατάσσει, αυτεπαγγέλτως, τη διενέργεια επιθεω-ρήσεων, ερευνών και ελέγχων από το Σώμα Επιθεωρητών – Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης και από τα ιδιαίτερα Σώματα και τις Υπηρεσίες Επιθεώρησης και Ελέγχου των φορέων του Δημοσίου.
Ο Γενικός Επιθεωρητής έχει, ως αποστολή, τη διασφάλιση της εύρυθμης και αποτελεσματι-κής λειτουργίας της Δημόσιας Διοίκησης. Παρακολουθεί και αξιολογεί το έργο των ελεγκτικών σωμάτων της Δημόσιας Διοίκησης και εντοπίζει τα φαινόμενα διαφθοράς και κακοδιοίκησης.
Στοιχεία επικοινωνίας
Ταχ. Δ/νση: Κηφισίας 1-3 και Αλεξάνδρας, 2ος όροφος, 115 23 Αθήνα.
Τηλ.: 210 6470370
Φαξ: 210 6470375
- Σώμα Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης (ΣΕΕΔΔ)
Το Σώμα Επιθεωρητών- Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης (Ν. 3074/2002- ΦΕΚ296/Α΄) αποτε-λεί όργανο εσωτερικού ελέγχου της Δημόσιας Διοίκησης, αρμόδιο να διενεργεί επιθεωρήσεις, έ-ρευνες και έκτακτους ελέγχους, να συγκεντρώνει το αποδεικτικό υλικό για την άσκηση ποινικής ή πειθαρχικής δίωξης και να ελέγχει τις δηλώσεις της περιουσιακής κατάστασης των υπαλλήλων. Τη διενέργεια του ελέγχου ή της έρευνας μπορεί να ζητήσει ο Γενικός Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης, ο Συνήγορος του Πολίτη ή ο επικεφαλής Ανεξάρτητης Διοικητικής Αρχής, ο Ειδικός Γραμματέας, που προΐσταται του ΣΕΕΔΔ αυτεπάγγελτα ή κατόπιν εντολής του Υπουργού ΕΣΔΔΑ ή του οικείου Υπουργού ή του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας. Το ΣΕΕΔΔ επιλαμβάνεται κα-ταγγελιών πολιτών, ύστερα από παραπομπή των σχετικών καταγγελιών από δημόσια υπηρεσία. Για το λόγο αυτό, το ΣΕΕΔΔ δεν έχει αρμοδιότητα διεκπεραίωσης ατομικών υποθέσεων, αλλά οι ατομικές καταγγελίες που γίνονται σε αυτό εκ μέρους των πολιτών, λαμβάνονται υπόψη στο σχε-διασμό της ελεγκτικής του δράσης.
Το Σώμα Επιθεωρητών – Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης έχει ως αποστολή την διασφάλιση της εύρυθμης και αποτελεσματικής λειτουργίας της διοίκησης και της καταπολέμησης των φαινομένων διαφθοράς.
Στοιχεία επικοινωνίας
Ηλεκτρ. Δ/νση: http://www. ils.ekdd.gr/seeda
Ταχ. Δ/νση: Λ. Συγγρού 60, 117 42 Αθήνα.
Τηλ. 210 9281800 & 210 9281921,
Φαξ: 210 9281819
E-mail: seedd@seedd.gr
- Σώμα Επιθεωρητών Υπηρεσιών Υγείας και Πρόνοιας (ΣΕΥΥΠ) Το Σώμα Επιθεωρητών Υπηρεσιών Υγείας και Πρόνοιας (Ν.2920/2001-ΦΕΚ 131/Α΄) διενερ-γεί συστηματικές επιθεωρήσεις, έρευνες και ελέγχους σε όλες τις υπηρεσίες και τους φορείς αρμοδιότητας ή εποπτείας του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, καθώς και στις υ-πηρεσίες υγείας και πρόνοιας των ασφαλιστικών φορέων, των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκη-σης α’ βαθμού, των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων και των Περιφερειών. Επίσης, διενεργεί επι-θεωρήσεις και ελέγχους για τη διαπίστωση της ποιότητας και της επάρκειας των εγκαταστάσεων και των προσφερόμενων υπηρεσιών από τα εποπτευόμενα από τον Υπουργό Υγείας και Κοινω-νικής Αλληλεγγύης νομικά πρόσωπα του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα, που παρέχουν υπη-ρεσίες στον τομέα της πρόνοιας, όπως παιδικοί και βρεφονηπιακοί σταθμοί, τα κέντρα παιδικής μέριμνας, οι παιδοπόλεις, τα βρεφοκομεία, οι μονάδες φροντίδας ηλικιωμένων, τα κέντρα αποθε-ραπείας και αποκατάστασης και τα ιδρύματα χρονίως πασχόντων.
Ο Γενικός Επιθεωρητής, που προΐσταται του Σώματος, δίνει τις εντολές για επιθεώρηση: α) αυ-τεπαγγέλτως, β) κατόπιν εντολής του Υπουργού Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, γ) κατόπιν εντολής του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης ή δ) μετά από αίτημα του Συνηγόρου του Πολί-τη.
Το ΣΕΥΥΠ επιλαμβάνεται καταγγελιών πολιτών, ύστερα από παραπομπή των σχετικών κα-ταγγελιών από δημόσια υπηρεσία. Για το λόγο αυτό το ΣΕΥΥΠ δεν έχει αρμοδιότητα διεκπεραίωσης ατομικών υποθέσεων, αλλά οι ατομικές καταγγελίες που γίνονται σε αυτό εκ μέρους των πο-λιτών, λαμβάνονται υπόψη στο σχεδιασμό της ελεγκτικής του δράσης.
Το Σώμα Επιθεωρητών Υπηρεσιών Υγείας έχει ως αποστολή την ανάπτυξη και λειτουργία κεντρικού και περιφερειακού μηχανισμού για τη διενέργεια συστηματικών επιθεωρήσεων, ελέγχων και ερευνών στις παραπάνω υπηρεσίες και φορείς, με σκοπό τη βελτίωση της παραγωγικότητας και αποτελεσματικότητας αυτών, την ποιοτική αναβάθμισή τους, την εξάλειψη της κακοδιοίκησης και την προστασία της υγείας και της περιουσίας των πολιτών από την παροχή υπηρεσιών υγείας και πρόνοιας με καταχρηστικό τρόπο.
Το ΣΕΥΥΠ έχει οργανωθεί στους ακόλουθους τομείς δραστηριότητας με τις αντίστοιχες ανά τομέα δραστηριότητες: I) Υγειονομικού- Φαρμακευτικού Ελέγχου, II) Διοικητικού- Οικονομικού Ε-λέγχου & III) Ελέγχου Φορέων Πρόνοιας.
Στοιχεία επικοινωνίας
Ηλεκτρ. Δ/νση: http://www.ypyp.gr/GR/healthgr/seyyp/seyyp.html
Ταχ. Δ/νση: Πειραιώς 205, 118 53 Αθήνα.
Τηλ.: 210 3480894, 3480904, 3480906
Φαξ: 210 3480840
-Σώμα Επιθεωρητών-Ελεγκτών Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών (ΣΕΕΥΜΕ)
Το Σώμα Επιθεωρητών-Ελεγκτών του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών (άρθρο 19 του Ν. 2671/1998-Φ.Ε.Κ.289/Α΄και Π.Δ.338/2002-Φ.Ε.Κ.282/Α΄), αποτελεί όργανο εσωτερικού ελέγχου των υπηρεσιών του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών και εξωτερικού ελέγχου των φορέων, που παρέχουν έργο της αρμοδιότητάς του. Υπάγεται απευθείας στον Υπουργό Με-ταφορών & Επικοινωνιών, ενώ Γενικός Επιθεωρητής διοικεί και προΐσταται του Σώματος.
Το ΣΕΕΥΜΕ έχει ως αποστολή τη διασφάλιση της εύρυθμης και αποτελεσματικής λειτουργί-ας των υπηρεσιών του Υπουργείου και των λοιπών εποπτευόμενων φορέων, την τήρηση των κειμένων διατάξεων, τον εντοπισμό φαινομένων αδιαφάνειας, διαφθοράς και αναποτελεσματικότη-τας, την πρόληψη της διαφθοράς, την καταστολή καταστάσεων που αντίκεινται στο δημόσιο συμ-φέρον, την αναβάθμιση της ποιότητας των παρεχομένων υπηρεσιών και την καλύτερη εξυπηρέ-τηση του πολίτη.
Διενεργεί τακτικές και έκτακτες επιθεωρήσεις, έρευνες και ελέγχους, στις υπηρεσίες του Υ-πουργείου Μεταφορών & Επικοινωνιών, στις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις (τομέας Μεταφορών – Επικοινωνιών), στην ΥΠΑ, στο Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο, στον Ο.Σ.Ε (και στις θυγατρικές του), στα ΕΛΤΑ, στην Ο.Α. (και στις θυγατρικές της), στον ΗΣΑΠ, στον ΗΛΠΑΠ, στην ΕΘΕΛ, στον ΟΑΣΑ (και στις θυγατρικές του), καθώς και σε οποιονδήποτε ιδιωτικό φορέα (ιδιωτικά ΚΤΕΟ), στον οποίο έχει ανατεθεί έργο αρμοδιότητας του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών.
Οι ελεγχόμενες υποθέσεις μπορεί να προκύψουν: α) αυτεπάγγελτα, β) ύστερα από ενυπό-γραφες καταγγελίες πολιτών, γ) ύστερα από αίτημα του Συνηγόρου του Πολίτη ή του Σώματος Επιθεωρητών – Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης, δ) κατόπιν εντολής του Γενικού Επιθεωρητή, που προΐσταται του Σώματος, του Υπουργού Μεταφορών & Επικοινωνιών, του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης ή του Συντονιστικού Οργάνου Επιθεώρησης & Ελέγχου.
Στοιχεία επικοινωνίας
Ηλεκτρ. Δ/νση: www.yme.gr
Ταχ. Δ/νση: Άνθιμου Γαζή 2 και Χρήστου Λαδά
Τηλ.: 210 3728102
Φαξ: 210 3728110
- Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ)
Tο Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας (άρθρο 28 του Ν.1558/85- ΦΕΚ137/Α΄) είναι υπηρεσία που υπάγεται απευθείας στον Υπουργό Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας και της οποίας προΐσταται Ειδικός Γραμματέας. Το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας διαρθρώνεται σε Κεντρική και Περιφερειακές Υπηρεσίες και αποτελεί ελεγκτικό και συμβουλευτικό όργανο του Υπουργείου Α-πασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας. Ως έργο έχει: α) την επίβλεψη και τον έλεγχο εφαρμο-γής των διατάξεων της εργατικής νομοθεσίας, β) την έρευνα, ανακάλυψη και δίωξη των περιπτώ-σεων παράβασης της εργατικής νομοθεσίας και παράνομης απασχόλησης, γ) την έρευνα για την ασφαλιστική κάλυψη των εργαζομένων και δ) την παροχή πληροφοριών και υποδείξεων για την αποτελεσματική εφαρμογή των διατάξεων της εργατικής νομοθεσίας.
Αρμοδιότητά του είναι να ελέγχει όλες τις επιχειρήσεις του ιδιωτικού και του δημόσιου τομέα. Για το λόγο αυτό:
- Προβαίνει σε ελέγχους, μετρήσεις, δειγματοληψίες και έρευνες προκειμένου να διαπιστώσει αν τηρούνται οι διατάξεις της εργατικής νομοθεσίας.
- Ερευνά τα αίτια των θανατηφόρων και σοβαρών εργατικών ατυχημάτων και των επαγγελματικών ασθενειών.
- Επιβάλλει στους παραβάτες διοικητικές κυρώσεις ή προσφεύγει στη δικαιοσύνη για επιβολή ποι-νικών κυρώσεων.
- Παρεμβαίνει, συμφιλιωτικά, για την επίλυση των ατομικών ή συλλογικών διαφορών εργασίας.
Το ΣΕΠΕ εξετάζει τις υποβαλλόμενες καταγγελίες και τα αιτήματα των εργαζομένων, δέχεται τηλεφωνήματα, επισκέψεις ή και επιστολές εργαζομένων και εργοδοτών, προκειμένου να τους παρέχει πληροφόρηση, να προτείνει λύσεις στα προβλήματά τους ή να εξετάσει τυχόν διαφορές μέσα στα πλαίσια των εργασιακών τους σχέσεων. Τέλος, οι Επιθεωρητές Εργασίας του ΣΕΠΕ μπορούν να εισέρχονται ελεύθερα, καθ’ όλο το 24ώρο σε όλους τους χώρους εργασίας.
Στοιχεία επικοινωνίας
Ηλεκτρ. Δ/νση: www.ypakp.gr
Ταχ. Δ/νση (Κεντρική Υπηρεσία): Δραγατσανίου 8, Τ.Κ. 101 10, Αθήνα, 5ος όροφος
Τηλ.: 210 3748880, 210 3748881, 210 3748840, 210 3748850
Φαξ: 210 3748790, 3748750
E-mail: ypersepe@otenet.gr
4. την Επιτροπή Καταγγελιών & Παραπόνων του Υπουργείου Οικονομίας & Οικονομικών.
Η Επιτροπή Καταγγελιών και Παραπόνων της Οικονομικής Επιθεώρησης, είναι αρμόδια για την εξέταση των καταγγελιών και των παραπόνων των πολιτών: α) για υπαλλήλους ή υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομίας & Οικονομικών (Δ.Ο.Y., Τελωνεία, Κτηματικές Υπηρεσίες, Γ.Λ.Κ. κλπ.) και β) για πολίτες ή επιχειρήσεις σε θέματα αρμοδιότητας του Υπουργείου Οικονομίας & Οικονομικών.
Η Επιτροπή καταγγελιών και παραπόνων έχει ως αποστολή την αξιολόγηση και την ανάλυ-ση του περιεχομένου των καταγγελιών, προκειμένου να υποβάλλει τις σχετικές προτάσεις της για την αποτελεσματικότερη αντιμετώπισή τους.
Που υποβάλλεται η αναφορά
- Για υποθέσεις που αφορούν τις περιοχές: Αττικής, Πελοποννήσου, Στερεάς Ελλάδας, Θεσσαλίας, Ηπείρου, Κρήτης, Νησιά Αιγαίου και Νησιά Ιονίου, η αναφορά υποβάλλεται στην Οικονομική Επιθεώρηση Αττικής στην ταχυδρομική διεύθυνση Κολωνού 2 & Πειραιώς, 104 37 Αθήνα (2ος όρο-φος, Γραφείο 22) ή μέσω τηλεομοιοτυπίας στον αριθμό 210 5239701.
- Για υποθέσεις που αφορούν τις περιοχές: Μακεδονίας και Θράκης, η αναφορά υποβάλλεται στην Οικονομική Επιθεώρηση Κεντρικής Μακεδονίας στην ταχυδρομική διεύθυνση Νικηφόρου Ουρανού 15, 54 627 Θεσσαλονίκη (2ος όροφος, Γραφείο Description: 8) ή μέσω τηλεομοιοτυπίας στον αριθμό 210 535851.
Στοιχεία επικοινωνίας
Οικονομική Επιθεώρηση Αττικής
Τηλ. 210-5239703, 5221944, 5232390, 5244147
Φαξ: 210-5239701.
Οικονομική Επιθεώρηση Κεντρικής Μακεδονίας
Τηλ. 2310-551950, 510394, 554380
Φαξ: 2310-535851
Στις περιπτώσεις που οι πολίτες εκτιμούν ότι δεν εξυπηρετήθηκαν από τα κοινοτικά όργανα ή τους κοινοτικούς οργανισμούς, μπορούν να απευθύνονται με αίτησή τους:
5. Στον Ευρωπαίο Διαμεσολαβητή
Ο Ευρωπαίος Διαμεσολαβητής αποτελεί θεσμό-όργανο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ο οποίος εξετάζει αποκλειστικά και μόνο καταγγελίες για περιπτώσεις κακοδιοίκησης από θεσμικά όργανα και οργανισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης και ενημερώνει για το αποτέλεσμα της έρευνάς του, τους καταγγέλλοντες.
Διαδικασία υποβολής καταγγελίας στον Ευρωπαίο Διαμεσολαβητή
Στον Ευρωπαίο Διαμεσολαβητή μπορεί να προσφύγει κάθε φυσικό πρόσωπο (πολίτες) ή νομι-κό πρόσωπο (όργανα, επιχειρήσεις, σωματεία) που διαμένει ή έχει έδρα εντός των ορίων της Ευρω-παϊκής Ένωσης και θεωρεί ότι είναι θύμα κακής διοίκησης των κοινοτικών οργάνων ή οργανι-σμών.
Δεν απαιτείται να θίγεται, ατομικά, ο ίδιος ο καταγγέλλων από την περίπτωση κακοδιοίκησης. Πρέπει, όμως, να έχει προηγηθεί επικοινωνία του ενδιαφερόμενου πολίτη με το εμπλεκόμενο όρ-γανο (πχ μέσω επιστολής).
Η καταγγελία στον Ευρωπαίο Διαμεσολαβητή πρέπει να υποβληθεί εντός διετίας, αφότου ο ενδιαφερόμενος λάβει γνώση των γεγονότων, στα οποία βασίζεται. Η καταγγελία μπορεί να υποβληθεί με απλή επιστολή ή συμπληρώνοντας το σχετικό έντυπο. Η ηλεκτρονική μορφή του εντύ-που καταγγελίας είναι προσβάσιμη στην ιστοσελίδα του Ευρωπαίου
Διαμεσολαβητή:
http://www.euto-ombudsman.eu.int/form/el/default.htm. Η προσφυγή γίνεται σε οποιαδήποτε από τις επίσημες γλώσσες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αφού ο ενδιαφερόμενος προσδιορίσει σα-φώς το ονοματεπώνυμό του, το θεσμικό όργανο ή την υπηρεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, την οποία καταγγέλλει και τους λόγους της καταγγελίας του.
Προσοχή:
- Ο Ευρωπαίος Διαμεσολαβητής δεν μπορεί να επιληφθεί καταγγελιών που αφορούν το εθνικό, τοπικό ή περιφερειακό επίπεδο διοίκησης των Κρατών-Μελών.
- Ο Ευρωπαίος Διαμεσολαβητής δεν επιλαμβάνεται υποθέσεων που εκκρεμούν ενώπιον της δι-καιοσύνης ή επί των οποίων έχει ήδη αποφανθεί δικαστήριο.
Στοιχεία επικοινωνίας
Ηλεκτρ. Δ/νση: http://www.euto-ombudsman.eu.int
Ταχ. Δ/νση: 1, avenue du President- Robert- Schuman, B.P. 403,
FR-67001 Strasbourg Cedex
Τηλ.: (33) (0) 388172313
Φαξ: (33) (0) 388179062
E-mail:euro-ombudsman@europarl.eu.int
Στις περιπτώσεις που ανακύπτουν προβλήματα από την παροχή τραπεζικών ή ε-πενδυτικών υπηρεσιών κατά τη συναλλαγή των πολιτών με Τράπεζες ή Επενδυτικές Ε-ταιρείες, οι πολίτες μπορούν να απευθύνονται:
6. Στο Μεσολαβητή Τραπεζικών- Επενδυτικών Υπηρεσιών
(Βλέπε κεφάλαιο Τα ΑμεΑ ως Καταναλωτές)

ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΓΙΑ ΠΛΗΡΗ ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΗ

  • Άρθρο 7 του Ν. 3242/2004 (ΦΕΚ 102/Α΄), το οποίο αντικατέστησε τις παρ. 7, 8 & 12 του άρ-θρου 5 του Ν. 1943/1991 (ΦΕΚ 50/Α΄). Άρθρο δεύτερο, παρ. 2β΄ του Ν. 2690/1999 (ΦΕΚ 45/Α΄), όπως τροποποιήθηκε με την παρ. 6 του άρθρου 11, του Ν. 3230/2004 (ΦΕΚ 44/Α΄). Κ.Υ.Α. ΔΙΣΚΠΟ/Φ.17/17170 /3-8-04 (Φ.Ε.Κ. 1226 /Β΄).

Οι πολίτες έχουν το δικαίωμα να υποβάλουν αίτηση για πλήρη αποζημίωση, στις περι-πτώσεις που δεν τηρούνται οι προθεσμίες για τη διεκπεραίωση των υποθέσεών τους, από τις υ-πηρεσίες του Δημοσίου.
Διαδικασία υποβολής αίτησης αποζημίωσης
Η αίτηση αποζημίωσης υποβάλλεται στην αρμόδια Ειδική Επιτροπή Ελέγχου Εφαρμογής Νομοθεσίας, που λειτουργεί στο Υπουργείο Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης- Γενική Γραμματεία Δημόσιας Διοίκησης & Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, είτε στις αντίστοιχες Ειδικές Επιτροπές που λειτουργούν στην έδρα κάθε Περιφέρειας της Χώρας, μέσα σε (60) εξήντα ημέρες από την παρέλευση άπρακτης της προθεσμίας για τη διεκπεραίωση της υπόθεσης του πολίτη ή την οριστική απάντηση στο αίτημά του.
Η αίτηση αποζημίωσης υποβάλλεται είτε με τη συμπλήρωση του σχετικού έντυπου αίτησης αποζημίωσης, που χορηγείται από τις παραπάνω υπηρεσίες, είτε με απλή αίτηση του πολίτη προς τις Ειδικές Επιτροπές, από την οποία να προκύπτουν τα στοιχεία του, η ημερομηνία που υπέβαλε την αίτηση που δεν απαντήθηκε, καθώς και η ελεγχόμενη υπηρεσία.
Η αίτηση υποβάλλεται αυτοπροσώπως, ταχυδρομικώς ή με τηλεομοιοτυπία (fax) στις ακό-λουθες διευθύνσεις:
- Ειδική Επιτροπή Ελέγχου Εφαρμογής Νομοθεσίας άρθρου δεύτερου, παρ. 2β του ν.2690/1999 του ΥΠΕΣΔΔΑ
Ταχυδρομική διεύθυνση: Βασ. Σοφίας 15, Τ. Κ. 106 74, Αθήνα
Τηλέφωνα: 210-3393101,3393102, 3393104, 3393106, 3393108, 3393110,
210-3393113, 210-3393115
Φαξ: 210-3393020, 3393100
Η Ειδική Επιτροπή του ΥΠΕΣΔΔΑ, εξετάζει τις αιτήσεις για πλήρη αποζημίωση λόγω μη τή-ρησης προθεσμίας, για θέματα αρμοδιότητας των Υπουργείων.
- Ειδικές Επιτροπές Ελέγχου Εφαρμογής Νομοθεσίας άρθρου δεύτερου, παρ. 2β του ν.2690/1999 των Περιφερειών
(Βλέπε ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ για τις σχετικές διευθύνσεις, τηλέφωνα και φαξ)
Οι Επιτροπές που λειτουργούν στις Περιφέρειες, εξετάζουν τις σχετικές αιτήσεις όταν πρόκει-ται για θέματα τις αρμοδιότητάς τους, ή αρμοδιότητας των υπηρεσιών του δημόσιου τομέα που λειτουργούν στο γεωγραφικό τους χώρο (π.χ. Ν.Π.Δ.Δ., Δ.Ο.Υ., Δήμοι κλπ) .
Καθορισμός του ύψους της καταβλητέας πλήρους αποζημίωσης
Για τον καθορισμό του ύψους της καταβλητέας, πλήρους αποζημίωσης, λαμβάνονται υπόψη ιδίως:
-Το μέγεθος της περιουσιακής ζημίας και της ηθικής βλάβης που προκλήθηκε από την καθυστέρηση
- Οι συνθήκες στις οποίες οφείλεται η καθυστέρηση
-Το τυχόν υφιστάμενο σχετικό πόρισμα του Συνηγόρου του Πολίτη
Τρόπος καταβολής αποζημίωσης
Ο τρόπος καταβολής της αποζημίωσης των πολιτών στις περιπτώσεις μη τήρησης των προθεσμιών διεκπεραίωσης των υποθέσεών τους από τη Διοίκηση, καθορίζεται με την κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και Οικονομικών και Οι-κονομίας, αριθμ. ΔΙΣΚΠΟ /Φ.17/17170/3-8-04 (Φ.Ε.Κ. 1226 /Β΄/2004), η οποία εκδόθηκε κατ’ εξουσιοδότηση των διατάξεων της παρ. 2 του άρθρου 7 του Ν. 3242/2004.
Η διαδικασία εξέτασης των υποβαλλόμενων αιτήσεων αποζημίωσης ολοκληρώνεται σε δύο (2) μήνες και κοινοποιείται στον ενδιαφερόμενο και στην υπηρεσία που παραβίασε την προθεσμία.
Ο πολίτης πρέπει να εισπράξει το ποσό που καθόρισε η Επιτροπή, μέσα σε 1 μήνα από την κοινοποίηση της απόφασης. Πληροφορίες σχετικά με την είσπραξή του ο πολίτης μπορεί να πάρει από τη Δ/νση Οικονομικού της Υπηρεσίας η οποία δεν ενήργησε στις νόμιμες προθεσμίες και υποχρεούται στην καταβολή του.
Αν δεν καταβληθεί το ποσό, μέσα σε ένα μήνα, από την κοινοποίηση της απόφασης της Επι-τροπής στον ενδιαφερόμενο, τότε τούτο πρέπει να καταβληθεί εντόκως. Ο τόκος υπολογίζεται για κάθε μήνα με το επιτόκιο της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδας που ισχύει για τις καταθέσεις επί προθεσμία ενός έτους.
Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν επίσης να ενημερωθούν για τα ανωτέρω, στην ηλεκτρονική διεύ-θυνση του ΥΠΕΣΔΔΑ/ ΓΓΔΔ&ΗΔ, www.gspa.gr στη θεματική ενότητα Δημόσια Διοίκηση/ Σχέσεις Κράτους- Πολίτη.

ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΧΡΗΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΤΟΜΕΑ

  • Ν. 3448/2006, (ΦΕΚ 57/Α΄)

Οι φορείς του δημόσιου τομέα μεριμνούν ώστε τα έγγραφα, τα οποία βρίσκονται στην κατο-χή τους, να μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν από φυσικά ή νομικά πρόσωπα, για εμπορικούς ή μη σκοπούς, πέραν του αρχικού σκοπού της εκπλήρωσης δημόσιας αποστολής, για τον οποίο εκδόθηκαν.
- Ως φορείς του δημόσιου τομέα νοούνται οι δημόσιες υπηρεσίες, Ν.Π.Δ.Δ., Ο.Τ.Α. α΄ & β΄ βαθ-μού και οι ενώσεις αυτών.
- Ως οργανισμοί δημοσίου δικαίου νοούνται οι οργανισμοί και τα νομικά πρόσωπα, που δεν έ-χουν εμπορική ή βιομηχανική υπόσταση, καλύπτουν ανάγκες γενικού συμφέροντος και χρηματοδοτούνται κατά κύριο λόγο από τους φορείς του δημόσιου τομέα, ή εποπτεύονται ή διευθύνονται ή διοικούνται από αυτούς ή από όργανα που ελέγχονται από αυτούς.
- Ως έγγραφα προς περαιτέρω χρήση νοούνται τα έγγραφα, που εκδίδονται ή κατέχονται από τους φορείς του δημόσιου τομέα (π.χ. μελέτες, πρακτικά, στατιστικά στοιχεία, εγκύκλιοι, γνωμοδο-τήσεις, αποφάσεις κλπ) και τα ιδιωτικά έγγραφα που βρίσκονται σε αρχεία φορέων του δημόσιου τομέα και χρησιμοποιήθηκαν ή λήφθηκαν υπόψη για τον καθορισμό της διοικητικής τους δράσης.
- Όπου είναι δυνατό τα έγγραφα προς περαιτέρω χρήση διατίθενται και με ηλεκτρονικά μέσα.
Διαδικασία για την εφαρμογή της περαιτέρω χρήσης της πληροφορίας
Η διαδικασία που ακολουθείται για την εφαρμογή της περαιτέρω χρήσης της πληροφορίας είναι η ακόλουθη:
1. Υποβολή αιτήματος για τη χορήγηση εγγράφων, προς περαιτέρω χρήση, εγγράφως ή σε ηλεκτρονική μορφή, στην υπηρεσία (φορέα) που έχει εκδώσει ή κατέχει το αιτούμενο έγγραφο.
2. Επεξεργασία από τον οικείο φορέα της αίτησης και χορήγηση μέσα στην προθεσμία που προβλέπεται γενικώς από την ισχύουσα νομοθεσία. Σε περίπτωση που δεν προβλέπεται προθεσμία το έγγραφο χορηγείται μέσα σε είκοσι (20) εργάσιμες ημέρες. Η προθεσμία μπορεί να παρα-ταθεί κατά είκοσι (20) ακόμα εργάσιμες ημέρες για περίπλοκες υποθέσεις, αφού βέβαια γνωστο-ποιηθεί μέσα σε 3 εβδομάδες στον αιτούντα.
3. Σε περίπτωση απόρριψης του συνόλου ή μέρους της αίτησης, ο οικείος φορέας πρέπει να γνωστοποιήσει εγγράφως, στον αιτούντα τους λόγους απόρριψης.
4. Κατά απορριπτικής απόφασης του φορέα επιτρέπεται η άσκηση αίτησης θεραπείας, σε αποκλειστική προθεσμία δέκα (10) ημερών, από την κοινοποίηση της απορριπτικής απόφασης.
5. Κατά της απόφασης απόρριψης της διοικητικής προσφυγής από τον οικείο φορέα, ο αιτών δικαιούται να προσφύγει ενώπιον του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης, για κρίση σε δεύτερο βαθμό, μέσα σε αποκλειστική προθεσμία δέκα (10) ημερών, από την κοινοποίηση της απορ-ριπτικής απόφασης της πρώτης προσφυγής.
Εξαιρέσεις από την εφαρμογή της περαιτέρω χρήσης εγγράφων
Οι διατάξεις του νόμου για την περαιτέρω χρήση πληροφοριών του δημόσιου τομέα, δεν έχουν εφαρμογή:
- Σε έγγραφα η χορήγηση των οποίων είναι δραστηριότητα που δεν εμπίπτει στη δημόσια αποστο-λή των οικείων φορέων του δημόσιου τομέα.
- Σε έγγραφα για τα οποία τρίτοι ή φορείς του δημόσιου τομέα έχουν δικαίωμα πνευματικής ή βιο-μηχανικής ιδιοκτησίας.
- Σε έγγραφα στα οποία αποκλείεται η πρόσβαση, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 5 του ν. 2690/1999 και του άρθρου 8 του Ν. 2880/2001 (έγγραφα που αφορούν την εθνική ασφάλεια, άμυνα, ή δημόσια τάξη και το στατιστικό, εμπορικό ή βιομηχανικό απόρρητο).
- Σε έγγραφα που κατέχουν δημόσιοι ραδιοτηλεοπτικοί φορείς και οι θυγατρικές τους.
- Σε έγγραφα που κατέχουν εκπαιδευτικά, ερευνητικά και πολιτιστικά ιδρύματα (π.χ. ΑΕΙ, ΤΕΙ κλπ).
Προσοχή: Δεν θίγονται τα περί προστασίας των προσωπικών δεδομένων, καθόσον στα επαναχρησι-μοποιούμενα έγγραφα απαλείφονται τα προσωπικά στοιχεία.
Παρατηρήσεις: Οι Υπηρεσίες οφείλουν, για την περαιτέρω χρήση των εγγράφων τους, να λάβουν ειδική μέρι-μνα για τη διευκόλυνση των ατόμων με αναπηρία, στην αναζήτηση εγγράφων για περαιτέρω χρήση.